
När ett planerat ägarbyte av en storskalig solcellspark anmäldes i våras slog mark- och miljödomstolen fast att ett nytt samråd krävdes. Skälen var utebliven lokaliseringsutredning, att två år förflutit sedan det tidigare samrådet samt teknisk och kunskapsmässig utveckling.
Vid etablering av solcellsparker är det inte helt ovanligt att verksamheten överlåts till ett helägt dotterbolag, en sådan överlåtelse brukar ske genom information till tillsynsmyndigheten. Nu har frågan prövats om byte av verksamhetsutövare kan innebära krav på ett nytt 12:6-samråd (för verksamheter som inte har miljötillstånd). Frågan avgjordes under våren av mark- och miljödomstolen i Nacka.
Målet handlade om en storskalig solcellspark vars verksamhet hade samråtts enligt 12:6 av moderbolaget varpå länsstyrelsen förelagt om försiktighetsåtgärder. Ungefär två år senare önskade moderbolaget överlåta verksamheten till ett helägt dotterbolag, och informerade länsstyrelsen. Länsstyrelsen förelade dotterbolaget att på nytt samråda verksamheten enligt 12:6 miljöbalken.
Detta överklagades till mark- och miljödomstolen som delade länsstyrelsens bedömning. Avgörande för frågan om en ny verksamhetsutövare kan föreläggas att samråda på nytt var i detta fall att någon lokaliseringsutredning inte skett, att det gått nästan två år sedan samrådet, samt den kunskap- och teknikutvecklingen inom storskaliga solcellsanläggningar som skett under tiden från förra samrådet.
Föreläggandet ansågs inte heller för ingripande i detta fall eftersom uppförandet av de anläggningar som omfattats av samrådet inte hade påbörjats.
Vad det innebär för dig som planerar eller driver solcellsprojekt?
Planera ägarbytet, en kortare tid från genomfört samråd till byte påverkar behovet av ytterligare utredning. Behovet av ytterligare samråd vi ägarbyten kan undvikas genom att bl a söka frivilligt tillstånd till sin solcellspark.
Har du frågor om hur detta kan påverka ert projekt? Hör gärna av dig så kan vi diskutera hur ni bäst hanterar tillstånd och samråd i ert projekt.


